“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Yapay zeka ile yeni bir tıp çağı başlıyor! Hayat kurtarma yarışı

Londra merkezli DeepMind’ın geliştirdiği AlphaFold yapay zeka sistemi, biyolojinin on yıllardır çözülemeyen en büyük problemlerinden biri olan protein katlanma sorununu büyük ölçüde çözerek bilim dünyasında tarihi bir dönüm noktası oluşturdu …

Geleneksel Türk Okçuluğu Şampiyonası’nda ödüller sahiplerini buldu

Sakarya’nın Karasu ilçesinde bu yıl ikinci kez düzenlenen Geleneksel Türk Okçuluğu Şampiyonası, nefes kesen mücadelelere sahne oldu. Üniversite öğrencilerinin kıyasıya yarıştığı şampiyonada dereceye giren sporculara ilçe protokolü tarafından ödülleri takdim edildi.

D Tech Cloud IDC Türkiye, CIO Summit 2025’te ‘platinum sponsor’ olarak yer aldı

Teknoloji firması D Tech Cloud, 7-8 Mayıs tarihlerinde Sapanca’da düzenlenen IDC Türkiye CIO Summit 2025’te platinum sponsor olarak yer aldı.

Kayıp tektonik levha yeniden ortaya çıkıyor…

Utrecht Üniversitesi’nden jeologlar, on yılı aşkın süredir varlığı öngörülen “Pontus Plakası” adı verilen dev tektonik levhayı, manto tabakasındaki sıcaklık anomalileri ve geniş saha verilerini birleştirerek dijital ortamda yeniden ayağa kaldırdı.

Gemini yapay zeka uygulaması sonunda tablete geldi

Google, sonunda beklenen uygulamayı iPad platformuna çıkardı. Üstelik bir telefon uygulamasının klonu değil, tamamen tablet için tasarlanmış ve optimize edilmiş.

Uçaklarda yerli uyduyla internet hizmeti başlıyor

Uçaklarda yerli uyduyla internet hizmeti başlıyor